Verpakking als mini-marketingmix
Eigenlijk kun je de verpakking beschouwen als een synthese van de hele marketingmix. Het verpakkingstype en –formaat bepalen in welk kanaal je terecht komt. Het formaat en de uitstraling bepalen de prijs... Verpakking is ‘one seconde publicity’. Het gaat om het eerste fysieke contactpunt tussen merk en consument.
“Bij Coca-Cola is elke ontwikkeling ingegeven door de strategische visie op het merk, de communicatieobjectieven, de positionering en de focus in communicatie,” verklaart Olivier Enthoven, new beverages manager Coca-Cola België Luxemburg. “We bekijken ook de segmentatie in formaten en variëteiten. De ontwerpbureaus worden hierover zeer uitgebreid gebriefd.”
Bij Carrefour Belgium past de verpakking in de strategie rond winkel en private label. Er wordt nauw gekeken naar het kostenplaatje bij de aanmaak van verpakking. Daarnaast is er ook ruimte voor upgrading. “We gaan nu een stap verder met het nieuwe Carrefour Selection gamma,” verzekert Guido Brosius, packaging manager Carrefour Belgium. “Dit zijn enkele honderden topproducten uit ons assortiment, vergelijkbaar met de beste nationale merken. De verpakkingen worden herkenbaar zwart, een opvallende kleur in de rekken. Alles moet kwaliteit uitstralen.”
Bron: 6 minutes
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home