Het strategisch planningsproces bekeken vanuit de ogen van een marketeer! Managed by Stephanie Thys

Zoeken naar marketing boeken:

amazon boeken

Samenwerking Jeroen.com - Amazon.com

maandag, november 20, 2006

4 manieren om klanten te overtuigen!

Hoe overtuig je potentiële klanten?

  1. Door zes basisprincipes van overtuiging in het achterhoofd te houden en daarmee op de markt te gaan. Het brein hierachter is de Amerikaanse professor Robert Cialdini. Hij waarschuwt wel voor oneerlijk gebruik, oftewel manipulatie. Dat zou een averechts effect hebben.




    De 4 basisprincipes op een rijtje:
  • Sociale bevestiging: klanten kijken om zich heen naar wat anderen kopen. Als je als marketeer aangeeft dat veel andere mensen reeds besloten hebben om iets te doen, zullen je klanten eerder geneigd zijn om daarin mee te gaan.Zij weten dan namelijk dat ze goed zitten met hun keuze, want iedereen kiest ervoor. Op zo'n moment treedt tegelijkertijd een self-fullfilling prophecy in werking. Wat wordt aangeprijsd, wordt tegelijk nog populairder.

  • Schaarste: klanten zijn altijd geïnteresseerder in dingen waar er maar weinig van zijn. Dit is het basisprincipe van schaarste. Sommige marketeers gebruiken het principe door te zeggen dat bepaalde producten slechts gedurende een bepaalde periode beschikbaar is. Er zijn verschillende manieren om een en hetzelfde overtuigingsprincipe vorm te geven: schaarste.

  • Sympathie: klanten kopen eerder iets van iemand die ze sympathiek vinden. Een verkoper die lacht, vriendelijke opmerkingen maakt,of een persoonlijk kaartje stuurt naar een vaste relatie, zal meer succes hebben. Een klant heeft dan het gevoel dat de verkoper voor hem zorgt, het goede met hem voor heeft en dus de juiste keuzes voor hem zal maken.

  • Wederkerigheid: klanten doen graag iets terug als ze iets gratis krijgen. Vandaar dat bij sommige direct mailings een cadeautje is ingevoegd, zoals een gratis pen. Onderzoek wijst uit dat de respons op zo'n actie veel groter is dan wanneer er geen cadeautje gegeven zou worden.

Bron: Tijdschrift voor marketing

 
© 2006 Stephanie Thys