Nieuwe media nog onbekend terrein voor veel marketeers!
De kennis over de blogosfeer, podcasts en 'consumer generated media' (CGM) is onder bedrijfsleiders en reclamebureaus nog altijd ontstellend beperkt. Dat blijkt uit een onderzoek van Porter Novelli. Het gros van de organisaties heeft geen concreet beleid voor het opvolgen of inzetten van blogs en digitale sociale netwerken.
Toch beseft de helft van de ondervraagde communicatiemanagers dat bloggers een grote crisis kunnen veroorzaken in hun organisatie. Een meerderheid zegt dat het noodzakelijk is om de digitale fora regelmatig te checken om te weten op welke manier er over zijn organisatie gepraat wordt.
"Online nieuwsgroepen en weblogs worden een erg belangrijke machtsfactor tegenover bedrijven", zegt Gianni Catalfamo, topman van het pr-bureau Pleon-Italiƫ, die bedrijven aanraadt goed te luisteren naar wat opinieleiders zeggen. "Die zijn niet aangesteld door de heilige geest, maar wel door de gemeenschap."
Verder moeten bedrijven en reclamebureaus hun klanten als gelijken beschouwen. "Marketeers moeten leren begrijpen dat de collectieve wil van de virtuele gemeenschap wet wordt, net omdat ze zich in zo grote getale uitspreken over een topic. Maar de overgrote meerderheid van de marketingdirecteurs en algemeen directeurs is van een oudere generatie, en snapt die evolutie niet."
Bron: De Tijd, Express.be
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home