Het marketingplan (1)
1) Analyse bedrijf
- Bedrijfsstrategie: denk aan missie, toekomstvisie, jaarplannen
2) Analyse klanten
Bij de klantenanalyse geeft u antwoord op de volgende vragen:
- Algemene kenmerken doelgroep: typeer uw doelgroep in enkele woorden. ook een overzicht van uw belangrijkste klanten, in omzet of klantentrouw.
- Aantal bestaande klanten: Geef ook een overzicht van uw belangrijkste klanten, in omzet of klantentrouw
- Aantal potentiële klanten: laat u een marktsegment onbenut? Wilt u een nieuwe doelgroep aanboren? Breng in beeld wie uw potentiële klanten zijn en hoe u ze bereikt.
- Klantbehoeften, vragen en wensen: wie succesvol is in zaken, ontwikkelt een product dat zó waardevol is voor klanten dat ze het graag kopen. Voorwaarde is dat u de klantenbehoeften in beeld hebt én begrijpt.
3) Concurrentieanalyse
Met een analyse van uw eigen bedrijf bent u er niet. U kijkt ook naar uw concurrenten. Wat doen ze beter? En wat slechter?
- Concurrenten: met welke bedrijven concurreert uw bedrijf? Hoeveel zijn het er? Wie zijn de belangrijkste?
- Concurrentieverhoudingen: wat is uw marktaandeel? En dat van uw concurrenten? Maak ook een inschatting van uw positie en imago ten opzichte van anderen. Onderzoek hoe u scoort op het gebied van kwaliteit, technologische vernieuwing en winstgevendheid ten opzichte van concurrenten.
- Nieuwkomers: zijn er nieuwkomers die zich opmaken om de markt te bestormen? Denk ook aan concurrerende producten.
- Marktaandeel: betekenis -->verkoop uitgedrukt in een percentage van de productcategorie.
- Stel de definitieve SWOT-analyse op: Neem een matrix. Als u de matrix in vier vakken verdeelt (kans-bedreiging en daaronder sterkte-zwakte) heeft u in één oogopslag een goed overzicht.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home