Het strategisch planningsproces bekeken vanuit de ogen van een marketeer! Managed by Stephanie Thys

Zoeken naar marketing boeken:

amazon boeken

Samenwerking Jeroen.com - Amazon.com

donderdag, oktober 26, 2006

Het marketingplan (1)









1) Analyse bedrijf

  • Bedrijfsstrategie: denk aan missie, toekomstvisie, jaarplannen

  • Kernactiviteiten: denk aan producten en diensten, markten,...

  • Resultaten: denk aan omzetcijfers, marktpositie, groeicijfers en andere financiële resultaten, Het beste inzicht krijgt u als u de resultaten uitsplitst per product/marktcombinatie, per klant of product

  • Bedrijfsstructuur: denk aan organogram, samenwerking tussen bedrijfsonderdelen, aantal en kwaliteit van medewerkers en managers

  • Bedrijfscultuur: probeer de bedrijfscultuur in enkele woorden te typeren. Denk aan: stijl van leidinggeven, mate van klantgerichtheid, innovatief vermogen

  • Technologie: technologische systemen en werkmethoden, know how en R&D-capaciteit

  • Administratie: administratieve systemen, kwaliteitszorg

2) Analyse klanten

Bij de klantenanalyse geeft u antwoord op de volgende vragen:

  • Algemene kenmerken doelgroep: typeer uw doelgroep in enkele woorden. ook een overzicht van uw belangrijkste klanten, in omzet of klantentrouw.

  • Aantal bestaande klanten: Geef ook een overzicht van uw belangrijkste klanten, in omzet of klantentrouw

  • Aantal potentiële klanten: laat u een marktsegment onbenut? Wilt u een nieuwe doelgroep aanboren? Breng in beeld wie uw potentiële klanten zijn en hoe u ze bereikt.

  • Klantbehoeften, vragen en wensen: wie succesvol is in zaken, ontwikkelt een product dat zó waardevol is voor klanten dat ze het graag kopen. Voorwaarde is dat u de klantenbehoeften in beeld hebt én begrijpt.

3) Concurrentieanalyse

Met een analyse van uw eigen bedrijf bent u er niet. U kijkt ook naar uw concurrenten. Wat doen ze beter? En wat slechter?

  • Concurrenten: met welke bedrijven concurreert uw bedrijf? Hoeveel zijn het er? Wie zijn de belangrijkste?

  • Concurrentieverhoudingen: wat is uw marktaandeel? En dat van uw concurrenten? Maak ook een inschatting van uw positie en imago ten opzichte van anderen. Onderzoek hoe u scoort op het gebied van kwaliteit, technologische vernieuwing en winstgevendheid ten opzichte van concurrenten.

  • Nieuwkomers: zijn er nieuwkomers die zich opmaken om de markt te bestormen? Denk ook aan concurrerende producten.

  • Marktaandeel: betekenis -->verkoop uitgedrukt in een percentage van de productcategorie.

  • Stel de definitieve SWOT-analyse op: Neem een matrix. Als u de matrix in vier vakken verdeelt (kans-bedreiging en daaronder sterkte-zwakte) heeft u in één oogopslag een goed overzicht.

Bron: www.communicatiecoach.com


 
© 2006 Stephanie Thys