Blauwe oceaanstrategie, iemand?
Het 25ste Internationaal Marketingcongres gaat over leiderschap. Key note speaker Professor W. Chan Kim stelt dat langdurig succes en leiderschap stoelt op de creatie van:
“Blue Oceans”: onaangeboorde, groeiklare markten.
Hij verwijst naar cases zoals Starbucks en Cirque du Soleil. Dergelijk leiderschap vereist ook de juiste instrumenten, regels en discipline. Zo wordt Apple gelauwerd voor de risicovolle innovaties iPod en iTunes. Dell verraste door de rechtstreekse verkoop te introduceren in de PC-markt.
In zijn bestseller “Blue Oceans” diept Kim de Blauwe Oceaanstrategie uit.
Wat zijn de pijlers?
(1) Concurreren in onbetwiste en nieuwe markten.
(2) De concurrentie buitenspel zetten.
(3) Nieuwe vraag creëren en veroveren.
(4) Waarde-kostenafweging doorbreken.
(5) Het hele systeem van de activiteiten van een bedrijf afstemmen op het streven naar differentiatie en lage kosten.
Bij Blauwe Oceanen bepaal je zelf de spelregels door een nieuwe markt te creëren.
"Afspraak op 1 december in ICC Gent !"
Bron: 6 minutes, www.stichtingmarketing.be
1 Comments:
knap werk - nu enkel nog zorgen voor animatie (comments dus) en het gaat helemaal naar waar het zijn moet!
Keep up the good work
4:52 p.m.
Een reactie posten
<< Home